Går det an å kjøpe nærvær?

Nærværsbonus for å få ned sykefraværet? Er det greit – og effektivt – å lokke ansatte med bonus for å holde seg friske? 

Flere virksomheter har begynt å teste ut ulike former for nærværsbonus, også kalt tilstedeværelsesbonus.

Tanken er enkel: Belønn de som er mye på jobb og bruk økonomisk gulrot for å redusere sykefraværet. Men virker det? Og er det egentlig en god idé? 

Hva sier forskningen?

Undersøkelser som professor ved Handelshøyskolen BI, Bård Kuvaas, har gjort, viser at mellom 80 og 90 prosent av ledere og ansatte mener ytre motivasjon, som bonuser, øker prestasjoner. Men forskningen peker i en annen retning.

Forskning viser nemlig at ytre motivasjon ofte henger sammen med lavere prestasjoner og økt psykisk uhelse. Eksempler på psykisk uhelse er stress, utbrenthet, jobb- og familiekonflikter, sykefravær og ønske om å slutte i jobben.

I et felteksperiment fra en tysk supermarkedkjede ble nærværsbonus undersøkt. I studiet ble ansatte delt i tre grupper. En gruppe fikk utbetalt en bonus basert på antall måneder uten sykefravær i løpet av det ettårige eksperimentet. Bonusen var på maksimalt 240 euro. En annen gruppe mottok i stedet et tilsvarende antall fridager, med en maksimal verdi på fire dager. En tredje gruppe fungerte som kontrollgruppe og ble brukt som sammenligningsgrunnlag.

Feltundersøkelsen viste at bonusordning for lavt sykefravær førte til 53 prosent økning i sykefraværet, og dermed økte kostnader for bedriften – det motsatte av hva ønsket var å oppnå. Ekstra fridager ga en økning av sykefraværet på 10 prosent sammenlignet med kontrollgruppen.

En spørreundersøkelse etter eksperimentet viste at ansatte som mottok pengebonus, i større grad rapporterte mindre skyldfølelse ved ugyldig sykefravær og opplevde lavere forpliktelse til å møte på jobb når de ikke var syke. Siden fordelingen til de tre gruppene var tilfeldig, kan denne endringen i holdninger tilskrives selve pengebonusen.

«Kanskje løsningen ikke ligger i å belønne de friske, men i å forstå hvorfor folk blir borte. For det er ikke fraværet vi egentlig skal bekjempe, det er årsakene bak.»

Er det fravær eller nærvær vi skal måle?

Nærværsbonus kan kanskje virke som en enkel løsning på et komplekst problem, men forskning og erfaring viser at slike tiltak ofte har utilsiktede konsekvenser. Når økonomiske gulrøtter blir viktigere enn helsefremmende arbeidsmiljø og reell støtte i hverdagen, risikerer vi å svekke både tillit, arbeidskultur og langsiktig nærvær.

Kanskje løsningen ikke ligger i å belønne de friske, men i å forstå hvorfor folk blir borte. For det er ikke fraværet vi egentlig skal bekjempe, det er årsakene bak.

Hva med å snu perspektivet og heller fremme nærvær og trivsel? Hvis vi dreier fokuset fra fraværet til årsakene, vil vi ha større muligheter til å skape varig endring. Ved å forstå hva som gjør folk slitne, stresset eller demotiverte, kan vi jobbe forebyggende.

Picture of Kjersti Totland

Kjersti Totland

Juridisk rådgiver innen arbeidsrett og rådgiver for vår AI-assistent, Henry.

Picture of Kjersti Totland

Kjersti Totland

Juridisk rådgiver innen arbeidsrett og rådgiver for vår AI-assistent, Henry.

Til daglig jobber hun som seniorrådgiver innen arbeidsrett, personal og ledelse i Compendia

Du hører snart fra oss

Du hører snart fra oss