Godt psykososialt arbeidsmiljø med hjemmekontor? Dette må du tenke på

Arbeidsmiljø er mer enn fysiske forhold. Har du kontroll på de psykososiale risikofaktorene? En ny studie viser at hjemmekontor kan ha positiv effekt på den psykiske helsen, på visse vilkår.

Hjemmekontor kan ha en positiv effekt på den psykiske helsen – men først og fremst når det skjer på eget initiativ og i moderat omfang. Det viser en ny studie fra Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI).

Studien bygger på svar fra over 24 000 ansatte i offentlig sektor, og undersøker sammenhengen mellom hybridarbeid og psykisk helse. Hybridarbeid er arbeid som noen dager utføres på arbeidsplassen og andre dager hjemme eller andre steder.

Nøkkelfunn fra studien

Fleksibelt hjemmekontor, etter behov eller ønske, gir lavere nivåer av psykiske plager sammenlignet med dem som aldri jobber hjemmefra. De positive effektene var sterkest når hjemmekontor var selvvalgt.

Samtidig viser undersøkelsen at risikoen for psykiske plager er høyere jo flere dager man jobber hjemme.

Forventninger om tilgjengelighet utenom arbeidstid og uklar grense mellom jobb og privatliv er risikofaktorer.

– Gode rutiner er viktig

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at 1,3 millioner norske arbeidstakere fortsatt hadde tilgang på hjemmekontor i 2024.

HMSK-rådgiver i Compendia, Anne Kristin Dirdal, mener at psykososiale forhold bør være en del av det systematiske HMS-arbeidet.

– Gode systemer og rutiner er viktig. Det gjør det mulig å oppdage og vurdere risikoer, i tillegg til å dokumentere både tiltak og sikre kontinuerlig forbedring, sier hun.

Ta arbeidsmiljøet på alvor. ISO 45001 hjelper deg å få kontroll.

Våre beste tips

Men hvordan kan du jobbe forebyggende med de psykososiale risikoene på en arbeidsplass?

Her er HMS-rådgiverens beste tips:

  1. Risikokartlegging
    Inkluder psykososiale faktorer og arbeidsforhold hjemme i HMS-runder og medarbeiderundersøkelser.
  2. Systematisk oppfølging
    Ha en god dialog med alle ansatte og rutiner for oppfølging.
  3. Lederopplæring og bevisstgjøring
    Ledere bør ha kompetanse i å følge opp ansatte på hjemmekontor og kjenne igjen tegn på psykisk belastning.
  4. Tydelige retningslinjer
    Lag en klar policy for bruk av hjemmekontor som balanserer både fleksibilitet og tilstedeværelse.

Vi kan hjelpe deg med rutiner og systemer.

Du hører snart fra oss

Du hører snart fra oss