Tett på i tykt og tynt:
Industri Energis strategi for å møte medlemmenes behov

Når Industri Energis medlemmer står opp om morgenen for å gå på jobb, gir arbeidsinnsatsen direkte utslag i statsbudsjettet.

Fra olje og gass til aluminiumsindustri, møbelindustri, farmasøytisk industri og kjemisk industri: virksomhetene Industri Energi organiserer står for 80 prosent av Norges eksport. Samtidig påvirkes bransjene i stor grad av konjukturer og globale rammebetingelser. Når utenlandske bedrifter og enkeltpersoner opplever økte utgifter til strøm, mat og drivstoff, påvirkes også arbeidsmarkedet her hjemme.

– Det kommer aldri til å gå av moten å kjempe for vanlige folks hverdagsøkonomi. Derfor er den viktigste oppgaven å sikre at medlemmene våre har en trygg jobb å gå til, og at de få sin del av den verdiskapningen de er med på å skape, sier administrativ leder Martin Steen.

Under forrige oljekrise mistet flere tusen mennesker jobben. Blant disse var mange av Industri Energis medlemmer.

Som et resultat er forbundet enda tettere på de tillitsvalgte. Dag for dag, og uke til uke, holder de seg oppdatert på situasjonen i medlemsbedriftene ute i distriktene.

– Det skal være enkelt å kontakte oss, få svar, søke opp tillitsvalgte, finne tariffavtaler og navigere i medlemssystem og medlemsfordeler. Det er viktig, har alltid vært viktig og kommer alltid til å fortsette å være et fokus for oss i Industri Energi. I denne sammenhengen er dette med digitalisering ekstremt viktig.

– I tråd med tidsånden

Siden implementeringen av Compendias skreddersydde medlemssystem i 2001 har digitalisering og videreutvikling av medlemstjenestene vært et kontinuerlig fokusområde.

Foto: Administrativ leder Martin Steen i Industri Energi.
Foto: Administrativ leder Martin Steen i Industri Energi.

Som et resultat er forbundet enda tettere på de tillitsvalgte. Dag for dag, og uke til uke, holder de seg oppdatert på situasjonen i medlemsbedriftene ute i distriktene.

– Det skal være enkelt å kontakte oss, få svar, søke opp tillitsvalgte, finne tariffavtaler og navigere i medlemssystem og medlemsfordeler. Det er viktig, har alltid vært viktig og kommer alltid til å fortsette å være et fokus for oss i Industri Energi. I denne sammenhengen er dette med digitalisering ekstremt viktig.

– I tråd med tidsånden

Siden implementeringen av Compendias skreddersydde medlemssystem i 2001 har digitalisering og videreutvikling av medlemstjenestene vært et kontinuerlig fokusområde.

– Vi ser at det blir stadig viktigere å være i tråd med tidsånden, og de forventningene folk har til kontakten med oss som forbund. Vi ser at de nye og yngre medlemmene ofte er vant til en helt annen digital hverdag enn generasjonene over, forteller den administrative lederen.

For å tilpasse seg medlemmenes behov har Industri Energi supplert medlemsservice med chatbotten Mie, som på sikt utvides med human chat.

– Chatbotten Mie har i flere år vært tilgjengelig via Min side og det digitale Klubbkontoret for tillitsvalgte. Etter sommeren planlegger forbundet å lansere Mie også på hovednettstedet, da vi ser at andre LO-forbund har økt sin tilgjengelighet og servicegrad med sine chatbotter.

Den digitale satsingen innebærer også planer om å implementere flere verktøy i medlemssystemet og Min side: eksempelvis digital postkasse med innmelding av saker, egen app og moderne påloggingsløsninger som BankID og Vipps.

– Det mye spennende på blokka for tiden. I tillegg til videreutvikling av medlemssystemet skal vi gjennom et større innsiktsprosjekt for å kartlegge medlemspotensialet innenfor de ulike bransjene, forteller Martin.

Han trekker spesielt frem sikkerhet og personvern som forutsetninger for at organisasjonen skal kunne utvikle seg i takt med den digitale tidsalderen.

Sikkert som banken

– Dette med sikkerhet, og vissheten om at data ikke kommer på avveie, er alfa og omega på samme måte som det er for skattemyndighetene og bank- og finansbransjen, sier Martin.

Den administrative lederen drar paralleller mellom nettopp bank, forsikring og fagforbund:

– Å være medlem hos oss er like viktig som å ha en god og sikker relasjon til skattemyndighetene, til banken eller til forsikringsselskapet ditt. I tillegg til at vi har bank- og forsikringsfordeler i medlemskapet, er det å være medlem av et fagforbund viktig for arbeidsforholdet ditt, og en mulighet til å påvirke lønn, rammevilkår og velferden for deg og familien din.

Mens selve medlemssystemet ligger lokalt på server, er Min side i «skyen».

Foto: It- og digitaliseringsansvarlig Geir Lund Engenes i Industri Energi.

– Vi tenker sikkerhet hele tiden, og er nødt til å følge med i tiden og ta hensyn til personvern. Derav dette med BankID og Vipps-innlogging, forklarer it- og digitaliseringsansvarlig Geir Lund Engenes.

– Med tanke på ressurser, innsikt og løsninger i tråd med GDPR, opplever vi at utviklerne i Compendia er veldig «på». Det gir en god trygghet for oss som kunde å vite at vi har dem i ryggen, legger han til.

Både IT-ansvarlig og den administrative lederen setter pris på at Compendia er flinke til å vurdere om en oppgave er gjennomførbar, eller om det er andre leverandører som egner seg bedre.

– Man skulle kanskje tro at man blir litt sedate og sløve ved langvarige samarbeid, men i dette leverandørforholdet opplever jeg det motsatte: Compendia er hele tiden på tåhev, utfordrer oss og tar de utfordringene som havner på bordet. Det er denne ærlige og trygge relasjonen, som er blitt bygget opp over nesten tre tiår, som er den viktigste grunnbjelken mellom kunde og leverandør,  sier Martin.

Foto: It- og digitaliseringsansvarlig Geir Lund Engenes i Industri Energi.

– Vi tenker sikkerhet hele tiden, og er nødt til å følge med i tiden og ta hensyn til personvern. Derav dette med BankID og Vipps-innlogging, forklarer it- og digitaliseringsansvarlig Geir Lund Engenes.

– Med tanke på ressurser, innsikt og løsninger i tråd med GDPR, opplever vi at utviklerne i Compendia er veldig «på». Det gir en god trygghet for oss som kunde å vite at vi har dem i ryggen, legger han til.

Både IT-sjefen og den administrative lederen setter pris på at Compendia er flinke til å vurdere om en oppgave er gjennomførbar, eller om det er andre leverandører som egner seg bedre.

– Man skulle kanskje tro at man blir litt sedate og sløve ved langvarige samarbeid, men i dette leverandørforholdet opplever jeg det motsatte: Compendia er hele tiden på tåhev, utfordrer oss og tar de utfordringene som havner på bordet. Det er denne ærlige og trygge relasjonen, som er blitt bygget opp over nesten tre tiår, som er den viktigste grunnbjelken mellom kunde og leverandør,  sier Martin.

– Millionene kan begynne å flagre

I tillegg til den tillitsfulle relasjonen er Martin imponert over innholdet, driftssikkerheten og kreativiteten i løsningene.

– Medlemssystemet er hjertet i det vi driver med. Én ting er at Geir og jeg er fornøyd, men det er viktigste er at vi har systemer som gjør det enklere for tillitsvalgte og medlemmer.

At han som administrativ leder kan føle seg trygg på at leverandøren leverer som avtalt, uten behov for dobbeltsjekk eller bekymring for uforutsette kostnader, er helt essensielt.

Skjermdump: Chatbotten Mie hos Industri Energi.

– Gjennom årene har vi etablert en trygghet og forutsigbarhet med tanke på alt fra data og teknologi til fakturaer. Det er noe som heter at man må ha peiling for å kjøpe peiling, og hvis man ikke er «påskrudd» kan millionene raskt begynne å flagre, sier han.

Ifølge Geir gir denne forutsigbarheten færre diskusjoner og høyere troverdighet i andre deler av ledelsen og organisasjonen.

– Vi føler absolutt at vi får god valuta for pengene, for å si det sånn. Compendia estimerer helt eksepsjonelt bra når det er en oppgave som skal gjøres, i motsetning til andre leverandører hvor du ender opp med en sluttregning som er dobbelt så høy, slår IT-ansvarlig fast.

Større miljø for samarbeid og nytenkning

– Jeg er ikke i det hele tatt redd for å anbefale Compendia videre, og har ved flere anledninger vært referanse. Nå nylig hadde vi et møte med HK Norge, og jeg synes det er veldig gledelig å høre at også de har valgt å gå for Compendias medlemssystem, forteller Geir.

Både Geir og Martin ser flere positive sider ved at det skapes et større miljø hvor flere forbund deler leverandør og system.

– Det åpner for viktig nytenkning, samtidig som det at Compendia begynner å få flere av LO-forbundene har en viss betydning for det som skjer i mororganisasjonen. Der har Compendia en sterk stemme, spesielt i Alf Endre Stokka. Han forstår virkelig fagforeningsbransjen, sier Geir.

– Alf og Compendia har virkelig vært en god partner som har gjort det mulig for oss å ha og videreutvikle gode systemer. For min del er det ingen tvil om hvorfor vi fremdeles bruker dem etter 30 år, legger Martin til.

Foto: Administrativ leder Martin Steen og it- og digitaliseringsansvarlig Geir Lund Engenes i Industri Energi.

Me snakkes snart!

ME snakkes snart!!