På jobb i sorg

En leder har en medarbeider som nylig har mistet samboeren sin etter lang tids sykdom, og spør etter tips og råd for å være en best mulig leder i en vanskelig situasjon.

Spørsmål:

En av mine medarbeidere har nylig opplevd å miste sin samboer etter lang tids sykdom. De siste månedene har vært veldig krevende for hele familien, og min medarbeider har i perioder også vært sykmeldt.

Nå når dagene etterhvert skal over i en ny normal så er dette naturligvis fortsatt veldig tungt for han, og jeg lurer på hvordan jeg både kan vise omsorg for han, men også legge til rette for at han skal kunne fungere best mulig på jobb.

Jeg hørte nylig noen bruke uttrykket «sorgmelding». Er dette noe man har rett på, og hvor lenge i tilfelle?

Compendia svarer:

Det er veldig fint at du tar dette på alvor, og at du skjønner at en best mulig overgang tilbake til jobb etter en livskrise ikke alltid kommer av seg selv.

En som kjenner seg ute av stand til å jobbe på grunn av hele situasjonen, oppsøker gjerne i praksis en lege og ber om en sykmelding. For andre kan nettopp det å komme så raskt som mulig tilbake til vanlige rutiner og oppgaver være det beste.

Det stemmer at det har vært diskusjoner om sorg skal være et eget grunnlag for fravær – da altså som «sorgmelding». Sorg er imidlertid ikke i seg selv grunnlag for sykmelding i Norge. Men sorg kan føre til psykisk ubalanse og sykdom – eksempel på dette kan være symptomer på depresjon. Det vil med andre ord være opp til legen i det enkelte tilfelle og vurdere om sorgen gjør at arbeidstaker ikke vil være i stand til å utføre arbeid, og derfor blir sykmeldt for en periode, helt eller delvis.

Det som ellers er nokså vanlig er at det er ordninger for velferdspermisjon i den enkelte virksomhet, og at disse i alle fall i noen grad dekker behovet for fri i forbindelse med dødsfall i nære relasjoner.

Omsorg og dialog

Har du som leder en arbeidstaker som er i sorg er noe av det viktigste du kan gjøre å sørge for at arbeidstakeren opplever seg sett og ivaretatt.

Ikke alle ønsker å snakke like mye om sorgen, og heller ikke alle ledere kjenner seg komfortabel med å gå inn i det vanskelige. Men som leder må du i alle fall ikke trekke deg unna.

Sett av nok tid til å kunne snakke med vedkommende regelmessig, og vis at du bryr deg. Kan hende kan en nær kollega som også kan bistå deg i dette.

Tilrettelegging

Etter hvert er det viktig å finne løsninger på jobb som kan fungere.

Hva tenker arbeidstakeren om det å jobbe framover? Hva ser han for seg med tanke på hvor åpen han vil være med kollegaer? Hva ønsker han å involvere kollegaer i, og hvordan kan disse være til best mulig støtte?

For mange som er i denne fasen kan det være viktig å ha faste rammer rundt dagene, og det å gå på jobb kan være veldig viktig for å kjenne at livet går videre. En slik ramme kan for eksempel være at han kan komme på jobb selv de dagene han kjenner at han mangler konsentrasjon. Snakk sammen om hvordan han ser dette for seg.

Hvordan kan fleksibilitet hjelpe? Er det noen oppgaver som vil være særlig krevende nå til å begynne med? Hva med senere oppstart på morgenen eller å jobbe litt hjemmefra?

Sorg utarter seg veldig forskjellig fra person til person. Det handler selvsagt om hvilken relasjon det var mellom den etterlatte og den som er død, men også andre omstendigheter. Den sørgende må få bruke den tiden han trenger for å sørge, men det trenger ikke bety å ikke være på jobb.

Som leder må du vise både omsorg og tålmodighet i prosessen med å finne gode løsninger sammen med den sørgende.

Mine råd:

  1. Etabler rutiner for å følge opp ansatte i sorg og andre livskriser. Selv om ingen saker er like og det handler om å møte den enkelte, så kan noen faste punkter være et godt utgangspunkt.
  2. Rutiner kan for eksempel være retningslinjer for kontakt med den sørgende, og råd til leder rundt dette. Det kan være nyttig å minne om at det viktigste er å lytte til den sørgende og høre hvordan han har det. Videre må ledere være forberedt på tårer, og det er helt naturlig. 
  3. Formidle gjerne hilsener og omsorg fra arbeidskollegaer og spør etter hva den sørgende tenker om informasjon og involvering av kollegaer.
  4. Avtal tid for en neste prat, og spør gjerne om det er noe den sørgende ellers er opptatt av og som du som leder kan følge opp.

Til slutt: Gode rutiner for håndtering av livskriser – ikke bare ved dødsfall, men også ved andre utfordrende situasjoner, kan bidra til mer forutsigbarhet og trygghet både for ledere og ansatte når slike hendelser skjer.

Dette vil ikke bare hjelpe de berørte medarbeiderne, men også virke inn på den sosiale tryggheten i teamet. 

Trenger du en sparringpartner eller gode tips og råd?

Picture of Mette K. Reiten

Mette K. Reiten

Mette er jurist og har over 20 års erfaring i HR-faget.
Til daglig jobber hun som seniorrådgiver innen arbeidsrett, personal og ledelse i Compendia.

Picture of Mette K. Reiten

Mette K. Reiten

Mette er jurist og har over 20 års erfaring i HR-faget.
Til daglig jobber hun som seniorrådgiver innen arbeidsrett, personal og ledelse i Compendia.

Me snakkes snart!

ME snakkes snart!!